پرسش هنری( رنگ روغن)

کلیه پرسشهای هنری رنگ روغن در این قسمت مطرح و پاسخ داده میشود

طرح سوال جدید
    • قلموهای مناسب برای رنگ روغن کدامند؟

      در رنگ روغن قلوهای تخت کاربرد بیشتری دارند که انواع نرم و زبر دارند و هر کدام از این انواع کوتاه و بلند نیز هستند قلموهای ریز یا گرد نیز مناسبند چتری یا بادبزنی و زبان گربه ایی نیز کاربرد دارند
    • شوینده مناسب قلم در تکنیک رنگ روغن کدام است؟

      نفت - تینر - وایت اسپریت - سانسادور - تربانتین همگی جزء شوینده های مناسبند البته انواع بی بو توصیه میشود
    • راه درست شستن قلمو رنگ روغن چیست؟

      ابتدا رنگ زیادی رابا دستمال پاک کرده سپس قلمو را در شوینده میچرخانیم یا به مدت پنج دقیقه در شوینده میگذاریم سپس پس از اطمینان از پاک شدن رنگها قلمو را باآب و صابون میشوریم و خشک مینماییم
    • چه کنیم که به مرور زمان موهای قلمو از هم باز نشود؟

      بهتر است پس از شستن قلمو و خشک کردن دور موهای قلمو کاغذ پیچیده و چسب بزنیم .
    • از چه سننی میتوان آموزش نقاشی رنگ روغن را آغاز نمود؟

      عموما از دوازده ساگی میتوان آموزشی هدفمند تر و تخصصی نقاشی را آغاز نمود البته افراد خاصی نیز وجود دارند که میتوانند زودتر یا دیرتر روند آموزشی را آغاز نمایند . در مورد تکنیک رنگ روغن نیز این سن مناسب است مگر مربی متخصص این تکنیک تشخیص دیگری دهند
    • در تکنیک رنگ روغن طرح اولیه با چه وسیله ایی کشیده میشود؟

      رنگ رقیق شده ،در مواردی با مداد HB که لازم به ذکر است در برخی مدلها گرافیت مداد باعث تغییر رنگ میشود میتوان به نسبت غالب بودن یک رنگ مدل از مداد رنگی استفاده نمود به عنوان مثال در صورت سرد بودن رنگها رنگ آبی روشن و در صورت گرم بودن رنگ نارنجی کم رنگ مدادرنگی معمولی مناسب است
    • در صورتیکه قصد تکمیل تابلو نیمه کاره ایی را پس از گذشت زمان داشته باشیم ابتدا باید چه کنیم تا رنگ راحت تر روی بوم بنشیند؟

      در ابتدا بوم را گرد گیری مینماییم سپس توسط یک قلوی نرم سطح بوم را با روغن بزرک میپوشانیم دقت نمایید که این کار نیاز به دقت فراوان دارد تا لایه ایی بسیار نازک بر روی بوم کشیده شود .
    • (الاپریما)در نقاشی به چه معناست؟ایا به نقاشی های مدرن گفته میشود؟

      alla prima واژه ایتالیایی به معنای در وهله آغاز است و به رنگ گذاری یکباره گفته میشود ، آلاپریما روشی سنتی نقاشی رنگ روغن است که بر خلاف روش لایه لایه زیر رنگ گذاری در آن منتفی است این روش از سده هفدهم تا سده نوزدهم به کار میرفت ولی عام این روش را قبول نداشتند .بنابراین آلاپریما یک روش کار با رنگ روغن است .
    • در رنگ های وینزور رنگی که قرمز _نارنجی باشد به جز رنگ قرمز اسکارلت (البته در همان پایه رنگی ونه زرشکی)کدام است؟به چه نام وشماره ایست؟ با تشکر از شما

      cadmium red light با شماره 100 رنگ قرمز روشن نزدیک به نارنجی است . cadmium red medium با شماره o99 قرمز روشن و نسبتا تندی است vermilion hue با شماره 682 قرمز روشنی است . رنگهای بالا برند وینزور هستند بدیهی است در کمپانی های دیگر با شماره های دیگری عرضه می شوند لازم به توضیح است انواع رنگ قرمز که مورد نیاز هنرجویان است قرمز alizarin با رنگ قرمز تیره و قرمز cadmium red deep hue با رنگ قرمز روشن است و قرمزهای cadmium red hue و scarlet نیز مفیدند .
    • سلام..رنگ سفید و سیاه مایعی که باب راس در نقاشی هایش استفاده میکند چیست؟اسم تجاری ان چیست و چگونه و از کجا تهیه کنیم؟ با تشکر

      سفید مایع liquid white در تکنیک خیس در خیس wet on wet کاربرد دارد ."باب راس" bob Ross و پیروانش از این رنگ استفاده می‌نمایند سفید مایع باب راس فرمولی کاملا سری دارد اما شما میتوانید سفید مایع خود را بسازید کافیست سفید تیتانیوم را با روغن بزرک ترکیب نمایید یا اگر میخواهید سفید تان سریع تر خشک شود میتوانید در این ترکیب از روغنهای خشک شونده با سرعت بالا استفاده نمایید این رنگ با نام سفید جادویی یا magic white. نیز در بازار موجود است .پس از ساخت این رنگ کافیست لایه ایی نازک از آن را روی بوم بزنید تا ترکیب رنگها ساده تر شود
    • تفاوت کاربرد قلموی گرد و تخت در نقاشی چیست؟با تشکر

      قلموها انواع متفاوتی دارند کاربرد اصلی قلموی تخت در رنگ روغن است اما در آبرنگ نیز کاربرد دارد و قلموهای گرد عمدتا در آبرنگ و رنگهای ابی کاربرد دارند اما در ظریف کاری رنگ روغن و خط کشی ها نیز کاربرد دارد لطفا برای دیدن پاسخ کامل به آدرس سایت نقاش باشی/ آموزش رایگان/ رنگ روغن/ وسایل و لوازم/ قلموها و سایر وسایل مراجعه نمایید
    • سلام کلمه ی hue در اخر اسم رنگ ها به چه معناست؟

      سوال بسیار خوبی است و دقت شما رو میرسونه " hue" به معنای رنگ است .و بیانگر این است که " pigment " یا ذرات رنگی مدرن( modern) جایگذین رنگها ی سنتی ( traditional)شده که به عنوان مثال     " cadmium red pale hue "  رنگی از " cadmium red pale" است  که  نامرغوب تر است .
    • باسلام وخسته نباشید،استاد عزیز اگرلباس یا فرش رنگی شدچگونه میتوان تمیزش کرد؟ با تشکر

      1-به محض رنگی شدن میبایست مراحل لکه گیری انجام شود در غیر اینصورت لکه ماندگار میشود 2-اضافه رنگ را با وسیله ای مانند کاردک بردارید. 3-قسمت رنگی را در ظرف محتوی شوینده رنگ روغن قرار داده و به هیچ عنوان پارچه را نفشارید تنها به مدت یکربع تا نیمساعت در شوینده بماند. 4-با مواد شوینده مناسب پارچه شسته شود.نکته: قابل ذکر است برخی پارچه ها در اثر تماس با شوینده نیز لک میشوند.این نوع پارچه ها میبایست به خشکشویی برده شود.در مورد فرش نیز رنگ اضافه را برداشته با شوینده انرا پاک میکنیم
    • با سلام من میخاستم رنگ روغن رو به صورت برجسته کار کنم یعنی مثلا یه گلدون گل بکشم ولی گل هاش برجسته باشه میشه راهنماییم کنین چطور میتونم اون قسمت برجسته رو ایجاد کنم؟

      با سلام دوست عزیز برای برجسته کردن سوژه روی بوم میتوانید از چند متریال مختلف استفاده نمایید .- "رنگ ": حتی میتوانید رنگ را مستقیم از تیوپ روی بوم قرار دهید که این شیوه impasto  نام دارد ، یا رنگ را با قلمو روی بوم به شکل برجسته قرار دهید . اگز برجستگی بیشتری نیاز دارید از  - "جسو " و یا " خمیرهای آماده پاستا" و ترکیب " مل و چسب چوب "نیز میتوانید استفاده نمایید . شخصا توصیه میکنم قبل از برجسه کاری زیباترست با رنگهای تخت سوژه راآماده نمایید و ساخت و پرداخت را انجام دهید سپس از متریالهای ذکر شده کمک گرفته و برجسته کاری را آغاز نمایید .
    • به نظر شما دلیل نامگذاری قرمز اسکارلت چیست ؟با تشکر.

      کلیک نمایید
    • ایا استفاده از جسو در زیرسازی بوم برای تمام نقاشی های رنگ روغن لازمه یا اگه سفید مایع یا سیاه مایعی که باب راس هم استفاده میکنه کافیه؟ چون تو بعضی اموزشهای باب راس اسمی از جسو برده نمیشه و یکراست میره سر سفید مایع

      ابتدا باید گفت جسو چیست ؟ ترکیبی است از گچ پاریس ، چسب ، آب و رنگ.جسو پرایمری است  بسیار متداول جهت آماده سازی بوم برای نقاشی  از مکیده شدن رنگ توسط چارچه بوم کاسته شود البته مزایای بیشتری نیز دارد .لازم به ذکر است نقاشان مختلف از شیوه های مختلف جهت آماده سازی بوم استفاده مینمایند که یکی از متداول ترین روش ها  پوشاندن بوم با جسو است .جسو سیاه : برای زیر ساز نقاشی های آکریلیک بیشتر کاربرد دارد و میتوان آنرا توسط قلمو و یا در شکل اسپری استفاده نمود. این جسو بعث میشود سطح نقاش ترک نخورد و میتوان لایه های نازکی از رنگ را روی بوم به کار برد در صورت به کارگیری این جسو برای نقاشی رنگ روغن میبایست جند لایه از انرا روی بوم کشید .تفاوت دو نوع جسو سفید و سیاه : جسو در شکل سنتی معمولا سفید است عموما در سطح هنرآموز معمولا از نوع سفید استفاده میگردد که پر کننده بیشتر و رنگدانه کمتر دارد اما نوع سیاه بیشتر مورد استفاده  اساتید است البته اساتید نیز نوع سفید را استفاده مینمایند و لازم به ذکر است که برند جسو نیز موثر است .
      دقت نمایید که سفید مایع پرایمر نیست و تنها جهت سهولت کار در تکنیک خیس در خیس به کار میرود  و سفید مایع باب راس فرمولی سری دارد که احتمالا رنگ سفید و رقیق کننده و نوعی خشک کننده دارد و باب راس سفید مایع را روی بومهای از قبل آماده شده استفاده مینماید و سفید مایع با جسو که یک نوع پرایمر است کاملا متفاوت است .
    • سلام استاد خسته نباشید من میخوام یه تابلوی بزرگ و برجسته کار کنم ولی این قدر رنگ روغن گرون شده توش موندم میخواستم اگه میشه فرمول ساخت رنگ روغن رو یه طوری که بتونیم بسازیم برامون بنویسید توی سایتها دیدم با موم و روغن برزک ولی خیلی واضح نبوداز لفی که به ما دارید ممنونم

      با سلام دوست عزیز شما جهت ساخت رنگ نیاز به " pigments" یا رنگدانه دارید در گذشته این رنگدانه های  منشاء طبیعی نیز داشته اما امروزه به راحتی میتوانید این رنگدانه ها  را از مراکز فروش لوازم هنری خریداری فرمایید که ممکن است مقرون به صرفه تر از طنگهای آماده باشد البته برندهای مختلف نیز در قیمتهای مختلف در بازار موجودند که میبایست  بررسی فرمایید تا قیمت مناسب را بیابید اما طرز تهیه رنگ روغ ن از رنگدانه  ها :

      به لوازم زیر نیاز دارید :

      pigments : رنگدانه که بصورت پودر در بازار موجود است

      linseed oil : روغن بزرک

      لوازم ایمنی  مانند ماسک ، عینک ،دستکش

      شیشه و یک پالت کاغذی که پالت را زیر شیشه قرار میدهیم تا محدوده ترکیب رنگ سفید و قابل رویت باشد و دلیل ترکیب رنگ روی شیشه سهولت ترکیب  رنگدانه و روغن و پاک کردن شیشه از رنگ است 

      کاردک نقاشی 

      کمی از رنگدانه که به شکل پودر است را روی شیشه ریخته و  مقدرا کمی روغن به آن اضافه میکنیم تا حدی که خمیر نسبتا سفتی داشته باشیم سپس اندک اندک رنگدانه و روغن را اضافه میکنیم تا خمیر شل تر شده به اندازه رنگ های آماده ایی که استفاده میکنیم میزان  خمیر ساخته شده بسته به نیاز شماست . حداقل یک ربع ساعت رنگدانه و روغن را ترکیب مینماییم در صورت امکان این ترکیب را با رنگ ساب که وسیله ایی شبی گوشکوب است نیز میساییم تا رنگدانه و روغن کاملا ترکیب شوند . 

      اگر تمایل به ساخت میزان زیادی رنگ دارید میتوانید تیوپ خالی رنگ نیز تهیهخ نمایید و رنگ ساخته شده را  داخل تیوپ ریخته و ته آنرا ببندید تا در زمانهای مختلف از آن استفاده نمایید در این صورت باید نام رنگ را نیز با یک مارکر روی تیوپ بنویسید .

      لازم به ذکر است میتوانید از رنگهای ارزان قیمت و آماده در بازار نیز استفاده نمایید
    • ممنون میشم طریقه درست کردن جیسو برای اماده کردن سطح بوم نقاشی رنگ روغن را ساده توضیح بدید؟و دیگر اینکه رنگ جیسو رو چجوری میشه تعیین کرد مثلا جیسوی سیاه رو چجوری درست میکنن؟

      جسو " GESSO " یک واژه ایتالیایی است   با ترکیبات کمی متفاوت در کمپانی ها تولید میشود حتی برخی از کمپانی ها  فرمول های سری دارند اما عموما میتوان گفت  یک خمیر نرم است از اختلاط " گچ پاریس " " PARIS PLASTER " یا دندانسازی و چسب که میتواند چسب خرگوش نیز باشد از این خمیر علاوه بر ساخت زیر ساز برای برجسته کاری نیز استفاده میشود .جسو یک لایه محافظ بین " canvas " و رنگ است و یک سطح مناسب با بفتی مناسب ایجاد مسنماید جهت قرار دادن رنگ .

      در انواع جسو سفید و سیاه تولید میگردد .

      جسو سیاه را برخی از هنرمندان برای ایجاد یک "  background " سیاه استفاده مینمایند و از این طریق میتوانند روشنی ها را مشخص تر ترسیم نمایند و ایجاد کنتراست بابلا نمایند حتی برخی از هنرمندان نقاش در پس زمینه از جسو سیاه و در پلانهای جلو و روشن از جسو سفید استفاده مینمایند .

      جسو سیاه دارای رنگ سیاه نیز میباشد در اثار انتراعی نیز کاربرد فراوان دارد و توصیه میشود جهت استفاده بهینه از تثسسخ آماده استفده نمایید مگر اینکه در مقیاس بالا نیاز داشته باشید .در آینده نزدیک طرز ساخت دقیق و عملی این مواد را در بخش ویدئو ها قرار خواهم داد تا کاربردی تر باشد .

    • با سلام لطفا در مود خشک کن توضیح بدید من تا بحال استفاده نکردم و دیگه اینکه بجای روغن بزرک از چه چیز دیگه ای برای رقیق کردن رنگ میشه استفاده کرد

      با سلام برای تسریع عمل خشک شدن رنگهای روغن میتوانید از روغنهای خشک کن  استفاده نمایید . خشک کن ها باعث خشک شدن رنگها ی روغن در زمان کمتری می شوند  و معمولا در شیوه های خیس در خیس " wet on wet" کاربرد بیشتری دارند . چرا که خصوصیت دیر خشک شدن رنگهای روغن گاهی مانع از اجرای برخی از تکنیکهای مورد دلخواه هنرمند میگردد مخصوصا زمانیکه میخواهید با سرعت لایه های مختلف رنگ با تونالیته های مختلف را روی هم بگذارد.
      در مارکت لوازم هنزی روغن های مختلفی تولید میگردد که تاثیرات مختلفی دارند برخی نیز انواعی دیگر از روغن کتان هستند که کمتر تصفیه شده اند یا گرما دیده اند برخی از این روغن ها را معرفی میکنم . علاوه بر این برخی از هنرمندان از تربانتین نیز به عنوان رقیق کننده استفاده مینمایند در برخی از کتب توصیه شده تربانتین را با نسبت یک به دو با روغن بزرک ترکیب نمایید اما بنده به شما توصیه مینمایم از تربانتین به عنوان شوینده استفاده نمایید و روغن بزرک همواره بهترین رقیق کننده برای رنگ روغن است که انواع متنوعی نیز در بازار دارد .
      اکثر روغنهای زیر از دانه کتان است :
      " cold pressed linseed oli "  نوعی روغن بزرک یا روغن کتان که کمی زرد است و گرمای کمتری دیده و کمتر تصفیه شده  باعث براق شدن و شفافیت کار شده و برای ترکیب با رنگدانه جهت ساخت رنگ روغن توسط هنرمند مناسب است .

      "  thickened linseed oil "  نوعی از روغن کتان که تیره تر است و تصفیه شده باعث تیره تر شدن رنگ و دوام بیشتر رنگ میشود . و کمی زودتر نیز خشک میشود .
      "  drying linseed oil "  روغنی که باعث زودتر خشک شدن رنگ میگردد طبق توضیحات قبلی
      "  refined linseed oil "  این روغن بسیار رایج است یک روغن کاملا تصفیه شده با چسبندگی کم و سرعت کم خشک کنندگی رنگ که رنگ خود روغن نیز کمرنگ است
      " linseed stand oil "  این نوع روغن کتان رنگ پریده است دیر خشک میشود و چسبناک است باعث افزایش دوام رنگ و ایجاد یک حالت مینایی و لعابی در انتهای کار.
      "safeflower oil"   دیر خشک میشود مناسب برای ترکیب با رنگهای روشن است و جلوگیری از زرد شدن رنگ مینماید .
      " drying poppy oil "  تولید شده از دانه خشخاش باعث زود خشک شدن رنگ میشود و استحکام ثبات رنگ را کاهش میدهد اما از زرد شدن رنگ جلوگیری مینماید .
      مدیوم های متنوعی نیز در بازار موجود است که هر کدام تاثیری خاص دارند .

    • ایا رنگی که برای ته رنگ میذاریم باید از رنگ اصلی تابلو معمولا روشن تر باشه یا تیره تر تا دست بعدی رنگ جلوه داشته باشه؟ممنون

      در ابتدا در موزد نقاشی رنگ روغن توضیح میدهم  نقاشی رنگ روغن  روندی است که طی آن " pigment " ( ذرات رنگی ) با مدیومهایی که در واقع روغنهای مختلف میباشند ترکیب میشوند مانند " روغن بزرک " ، " روغن گردو " و ... گاهی اوقات این روغن یا مدیوم ، رزین دارد  مانند رزین تولید شده از کاج که در واقع اساس تولید نوعی وارنیش" varnish "  است که باعث میشود رنگ جسمیت بیشتر یافته و براق شود . در مجموع روغنهای مختلفی با تاثیرات مختلف وجود دارد برخی زردتر هستند و یا برخی زمان خشک شدن رنگ را تغییر میدهند و یعضی باعث براق شدن رنگ میشوند . تا اینجا متوجه شدیم روغن یکی از عوامل ایجاد درخشندگی تابلو رنگ روغن است .در ابتدا توضیح دادیم " pigment " ها نیز یکی از عوامل تولید رنگ ، بنابراین نوع رنگ ها  نیز در ایجاد درخشندگی اثر موثر است .
      حال  نوبت به تکنیک کار میرسد که در درخشندگی تاثیر دراد . در ایتدا در نظر بگیرید که ایجاد کنتراست باعث زنده شدن کار و ایجاد درخشندگی میگردد .
      در نهایت پاسخ سوال شما در نقاشی رنگ روغن به قدری تنوع تکنیک و شیوه وجود دارد که نمیتوان  یک قانون ثابت برای کلیه آثار ذکر نمود یعنی نقاشی رنگ روغن به یک قانون محدود نمیگردد .و تیره کردن یا روشن کردن زیر رنگ بسته به نوع مدل و رنگ اصلی یا نهایی مدل  میباشد . قوانین و تکنیک های چون گلیز کاری و غبار کاری  هر دو در رنگ روغن کاربرد دارند  به عنوان مثال اگر پارچه ایی ساتن با برق فراوان سوژه شماست نمیتوانید از ابتدا تورهای روشن پارچه را کامل مشخص نمایید چرا که باید ابتدا تیرگی را بگذارید تا نورها روی تیرگی خود را نشان دهند الته میشود از ابتدا نورها را تا حدی نشان داد اما مسلما در زیر رنگ به روشنی رنگ رو  نخواهد بود. گاهی اوقات نیز مجبوریم سوژه ایی را در زیر رنگ روشن تر کار کنیم در پرتره این مورد زیاد اتفاق میفتد . رنگ روغن مانند آبرنگ محدودیت زیادی ندارد البته قانون مند است . من به شما توصیه میکنم از این شیوه استفاده نمایید یعنی زیر رنگ را طوری بزنید که در واقع رنگ رو را میزنید. موفق باشید.
    • چه نوع بومی با چه کیفیتی برای نقاشی مناسب تر است ؟

      در ابتدا خدمت شما عرض مینمایم متاسفانه ما در کشومان به کلیه بومها با کیفیتهای مختلف دسترسی نداریم اما بنده انواع  ایده آل را معرفی مینمایم و انواع موجود در بازار ایران را نیز معرفی مینمایم .
      کارخانه ها  معمولا از پارچه پنبه ایی " cotton duck canvas " ، کتان "linen "( گران تر است) و الیاف مثنوعی " synthetic fiber  "(متداول نیست) استاده مینمایند .
      بوم ساخته شده از کتان " linen "   برتر از نوع پنبه ایی است .چرا که بافت ظریف تری دارد و بافتش فشرده تر است . در ضمن بین بومهای کتان نوع "کتان بلژیکی" از انواع دیگر برتر است .بوم کتان تیره تر  است  و کاملا سفید نیست .این بوم با مزایایی که ذکر کردیم و سطح صافش ، بافت مناسبش برای کارهایی که ظرافت در آنها مهم است مناسب تر است.
      نوع پنبه ایی" cotton duck canvas"  معمولا ارزان تر است و در وزنهای مختلف و بافتهای متفاوت در بازار موجود است.برای  بهتر شدن بافت این نوع بوم میتوانید خودتان از primer  یا  در واقع جسو استفاده نمایید و در نهایت روی بوم را سنباده بزنید . نوع ارزان بوم مناسب آماتورها بوده و  هنرجویان بهتر است از انواع قابل قبول و ارزان  بوم استفاده نمایند .
       " synthetic fibers" الیاف مصنوعی نیز در ساخت بوم کاربرد دارند که معمولا اساتید در مقابل آنها معمولا ایستادگس میکنند و مخالف کاربرد آنها هستند مزیت این نوع بوم استحکام آن میباشد .
      از مجموع مطالب بالا یک نتیجه میگیریم بوم نوع کتان مناسب تر است به خصوص برای افرادی که تا حدودی به کار مسلط هستند  مورد بعدی در انتخاب بوم landscape , و portrait  یعنی افقی و عمودی بودن بوم است که باید متناسب با مدل انتخاب میشود .
      بوم ها از نظر ضخامت لبه نیز با هم متفاوت هستند  در انواع "deep ege" یا  لبه ضخیم  ," normal"   یا معمولی و نوع متداول است . نوع deep ege  یا لبه ضخیم را میتوان بدون قاب روی دیوار آویخت و میبایست نقاشی را تا لبه ها نیز ادامه دهید .
      " وینزور " انواع بوم بسیار مناسب دارد که متاسفانه در ایران کمبود این برند است و بومهایی که در این یکسال از این برند در بازار است کیفیت سابق را ندارد و تمام انواع این برند نیز موجود نیست اما در مجموع برای کارهای مهم حتما از این برند استفاده نمایید . این برند انواع حرفه ایی نیز دارد .
      اگر برندهای ایرانی را استفاده مینمایید از انواع استاد کار یا ممتاز یا صادراتی استفاده نمایید .
      در نهایت بوم باید آستر خوبی داشته باشد بومی که پس از زدن رنگ جلای رنگ را میگیرد و یا رنگ را زودتر از موعد خشک مینماید و حرکت قلم را دچار مشکل مینماید آستر خوبی ندارد . بوم را چک نمایید تا گره نداشته باشد اگر داشت آرام و با حوصله با تیغ گره ها را بتراشید .
      بوم باید چهارچوب مناسبی داشته باشد ، شکسته یا ترک خورده نباشد .
      با متر اضلاع را اندازه بگیرید تا طبق قواعد ریاضی یک مربع یا مستطیل کامل باشد .
      با متر قطر بوم را اندازه بگیرید تا یکی باشد اگر نباشد در واقع بوم شما دویدگی دارد و هنگام قاب کردن دچار مشکل خواهید شد .
      بوم با بافت درشت اما سطح نرم و بافت فشرده مناسب است اما برای افراد حرفه ایی و سوژه های مانند پرتره بافت ریز با آستر مناسب نیز مناسب است موفق باشید
    • سلام آیا برای رنگ روغن جسو مخصوص وجود دارد؟ یعنی جسو رنگ روغن با جسو رنگ آکریلیک فرق داره؟ آخه من یه جسو خریدم روش نوشته Primer Acrylic و توضیح داده که هم برای رنگ آکریلیک میشه استفاده کرد هم برای رنگ روغن هم تراما و هم گواش.\s

      با سلام معمولا پرایمر مناسب آکریلیک قابل استفاده برای رنگ روغن نیز میباشد .
      پرایمرهایی هستند که نتها مورد استفاده برای رنگ روغن هستند  به عنوان مثال در برند وینزور این نوع پرایمر موجود است .
      کلا جسو خود نوعی پرایمر است و پرایمر جهت ایجاد سطحی مناسب جهت نقاشی است تا رنگ جذب بافت کتان یا الیاف بوم نشود و بافت مناسبی نیز جهت حفظ رنگ پیدا کند .
      در نهایت شما سه انتخاب برای پرایمر خواهید داشت یکی پرایمر آکریلیک و دونوع جسو که اساس آنها روغن است یعنی مناسب رنگ روغن است .
    • رنگ شفاف مایع که باب راس در نقاشی هایش استفاده می کند چیست ؟

      با سلام این پرسش در همین بخش یعنی پرسش های رنگ روغن پاسخ داده شده موفق باشید
    • سلام وخسته نباشیدمن مربی نقاشی هستم میخواستم بدونم برای نقاشی پرتره رنگ پوست روچطوری درست کنم بجز سفیدونارنجی وسفیدوقرمزوسفیدواکر وسفیدوقهوه ای؟یه رنگی میخوام باشه که ترانسپارنتش عالی باشه خیلی طبیعی جلوه کنه...ممنون میشم جوابمو زودتربدین احه یه تابلونیمه کاره دارم

      با توجه به تجربه  ایی که دارید مطلع هستید که در پرتره ممکن است رنگهای بسیاری دیده شود که تصور نمیشود در پرتره به کار رود مانند سبز های سیر  و پخته و یا بنفش  بنابراین نمیتوان برای کار پرتره چند رنگ پرتره را نام برد اما بهتر است از چند رنگ آماده نیز استفاده نمایید مانند flesh tint و زرد naple و زرد اکر و همینطور حتما از ترکیب هایی که تن خاکستری مناسب به شما بدهد نیز استفاده نمایید در ضمن برند وینزور نوع artist  تنوع بیشتری در هر رنگ دارد که در واقع جزء رنگهای حرفه ایی است توضیح اینکه این دو رنگ در برندهای مختلف تنوع و واریاسون های مختلفی دارند .
    • سلام من خیلی دوست دارم به سبک آلاپریما کار کنم ولی منابع خوبی در دسترس ندارم ممنون میشم کتابها و منابع فارسی و انگلیسی را ذکر کنید

      با درود فراوان
      ترجیحا به دنبال تالیف های خارجی باشید به عنوان نمونه من کتاب ALLA PRIMA - EVERY THING I KHNOW ABOUT PAINTTING نوشته RIVHARD SCHMID را توصیه میکنم
      اما در این سبک قدرت قلم و کنترل رنگ و تجربه بسیار مهم است میتوانید در بخش ویدئو ها در GOOGLE و .. ویدئو های آموزشی نیز جستجو نمایید .
      شیوه خیس در خیس و آلاپریما علاوه بر قدرت قلم ، کنترل رنگ و تجربه نیاز به مطالعه کتاب دارد و بهتراز مطالعه بخش تئوری حتما نقاشان قدیم و معاصر که با این شیوه کار میکنند را مد نظر قرار دهید و حتما آثار آنهاررا با کپی نمودن مطالعه نمایید و  علاوه بر بخش علمی و تمرینی با متریال های خاص مانند خشک کننده ها نیز آشنا شوید در همین بخش پرسش های متداول حتما به سوال هایی که در مورد انواع روغن ها و توضیح سبک آلاپریما هست مراجعه نمایید.
      اما به شما این وعده را میدهیم که به زودی بخش آموزش تصویری به خصوص آموزش نقاشی با شیوه های WET ON WET  و آلاپریما را در سایت نقاش باشی قرار  خواهیم  داد که حتما به شما اطلاع خواهیم داد
      موفق باشید

    • برای ایجاد رنگ طلایی، نقره ایی و مسی براق در رنگ روغن باید چه کار کنیم؟

      با درود فراوان
      شما میتوانید پودر طلا و نقره را از رنگ فروشی تهیه نمایید و با روغن بزرک مخلوط نمایید .این پودر در ترکیب با روغن بزرک بسیار براق خواهد بود و جلوه بسیاری دارد .
      اما بین  برندها یرنگ روغن شما میتوانید از برند artist وینزور استفاده نمایید که علاوه بر طلایی و نقره ایی و مسی  این برند رنگهای مانند صدفی نیز دارد .
      موفق باشید
    • با سلام طرز ساخت اکرلیک سفید روبه روش سنتی یا همان خانگی بیان میکنید. ممنون

      با سلام
      مواد مورد نیاز :
      در ابتدا باید متذکر شوم مواو و رنگدانه ها میتوانند به سیستم تنفسی شما آسیب بزنند بنابریان از ماسک استفاده نمایید و کلا از اصول ایمنی را رعایت فرمایید .
      رنگدانه " dry pigment " و چسب(رزین مناسب آکریلیک ) " acrylic binder and gesso"" gel acrilique  binder"و پالت مناسب با سطح کاملا صاف ، کاردک و رنگ ساب
      1- روی پالت با دقت رنگدانه ها را بوسیله کاردک با رزین مخصوص آکریلیک ترکیب مینماییم
      2- حال نیاز به رنگ ساب داریم اگر آب نیاز داشتید به میزان لازم آب مقطر اضافه نمایید آنقدر فشار میدهیم تا دیگر صدای خرد شدن رنگدانه شنیده نشود و رنگ حالت خامه ایی پیدا کند .
      3- ریختن رنگ داخل تیوپ و یا ظرف مناسب در دار
      ساخت رنگ آکریلیک کمی سخت است چرا که این رنگ بلافاصله خشک میشود
      بهتر است این عمل در شب انجام شود چرا که شب رطوبت بیشترب در هوا است و رنگ دیرتر خشک میشود و بدیهی است رنگ رنگدانه ها متفاوت است و شما میتوانید برحسب نیاز رنگدانه مورد نیاز را تهیه نمایید .در مواردی خاص که نیاز به توضیحات کامل تر و تخصصی تری دارد یک یا دو قطره آمونیاک نیز جهت حفظ ph رنگ به آن اضافه میگردد موفق باشید
    • تفاوت رنگ روغنی با اکریلیک در چیست؟

      با سلا م
      رنگ روغن در ترکیبش روغن به کار رفته و در ترکیب آکریلیک صمغ عربی در هردو رنگدانه عامل اصلی است اما حلال رنگ روغن مواد نفتی و مشتقات بنزین است اما حلال آکریلیک آب است البته رنگهای آکریلیک پس از خشک شدن دیگر حلال در آب نیستند .
      رنگ روغن به آهستگی خشک میشود و این امر امکان ایجاد سایه های دقیق را به نقاش مییدهد ، اما رنگهای آکریلیک به سرعت خشک میشوند که این امر نیز امکاناتی خاص در اختیار نقاش قرار میدهد به عنوان مثال سرعت عمل ایجاد مینماید و نوع رنگ آکریلک امکان اسپری کردن رنگ و یا پاشیدن آنرامیدهد
       " رنگ آکریلیک " : رنگی است که به سرعت خشک میشود و حلال آن آب است اما پس از خشک شدن حلال در آب نیست و بسته به میزان ترکیب این رنگ با آب جلوه نقاشی ها یرنگ روغن یا آب رنگ را میابد .
      اولین با ردر سال 1934 با پیشرفت های علمی علم شیمی  توسط یک کمپانی آلمانی این رنگهار را تولید شد
      " رنگ روغن " :رنگدانه های مخلوط شده با روغن ترکیب رنگ های روغنی است، رنگهای روغن جسمیت بیشتری دارند یعنی میتوان به آن حجم داد .
      موفق باشید
    • سلام .آیا میشه رنگ روغن وینزور را با روغن بزرک وستا استفاده کرد یا حتما باید روغن بزرک وستا استفاده کرد ؟چون شنیده ام کیفیت رنگ وینزور رو در حد زیادی پایین میاره

      با سلام خیر مشکل خاصی ایجاد نمیکند اما برند وینزور انواع خاثی از روغن را دارد که ممکن است مناسب تر باشد بریا نیازی که شما دارید میتوانید انواع روغن های این برند را در همین بخش پرسش های متداول ، پرسشی که درمورد انواع روغن هاست مطالعه فرمایید
      برای اطلاع بیشتر شما این توضیح لازم است که گاهی نقاش نیاز به روغنی دارد که رنگهای روشن را زرد نکند یا روغنی که زودتر خشک شود این تنوع در برند وینزور موجود است اما اگر مورد خاصی در اثر شما نیست میتوانید از روغن های وستا استفاده نمایید و در مجموع فراموش نکنید که در آثاری که روغن استفاده میشود از لایه زیر به سمت لایه رویی میزان روغن افزایش میابد با مطالعه پرسش های پیشین در مورد روغن ها قطعا با انواع و کاربرد روغن ها بیشتر آشنا خواهید شد
      موفق باشی